KURIKULUM


PUAN YASINAH BINTI KUTIK
GURU KANAN PETADBIRAN DAN KURIKULUM

BIDANG TUGAS PENOLONG KANAN 1 ( PENTADBIRAN)
  • Menjalankan  tugas Pengetua semasa ketiadaannya.
  • Mengajar sebilangan waktu mengikut arahan Pengetua.
  • Bertanggungjawab kepada Pengetua dalam hal kurikulum, pentadbiran, hubungan masyarakat dan keselamatan.
  • Membantu Pengetua menyelia dan menilai proses pengajaran.
  • Membantu Pengetua dalam semua aspek perancangan dan pengurusan sekolah.
SENARAI TUGAS PENOLONG KANAN 1 ( PENTADBIRAN)
Kurikulum
  • Menentukan rancangan pelajaran harian, mingguan, penggal dan sebagainya.
  • Memastikan perjalanan panitia mata pelajaran.
  • Membantu penyediaan peralatan teknologi pendidikan, pusat sumber, makmal dan bengkel.
  • Menentukan penggunaan dan penyelenggaraan bahan-bahan sumber pendidikan.
  • Membantu serta membimbing dalam latihan mengajar bagi guru pelatih, guru yang baru mengajar dan guru sandaran tidak terlatih dalam menjalankan tugas harian mereka.
  • Mengkaji segala jenis laporan yang berkaitan dengan kurikulum serta mencadangkan tindakan susulan.
  • Menyelaraskan segala jenis program kurikulum yang dianjurkan oleh sekolah, Pejabat Pendidikan Daerah, Negeri dan Kementerian Pendidikan.
  • Membantu memilih buku teks, bahan pusat sumber dan buku bacaan.
  • Menyusun jadual waktu kelas dan guru serta menyediakan jadual waktu gantian.
Pengurusan
  • Membantu beban tugas guru dan staf sokongan sekolah
  • Membantu menyelaraskan hal ehwal peperiksaan, kursus dan latihan guru serta staf sokongan.
  • Membantu menyelenggara dan menyelaras kutipan data/ maklumat.
  • Membantu merancang takwim sekolah.
  • Membantu menyelia kerja-kerja guru dan staf sokongan.
  • Menyelaras penyediaan penyata kewangan untuk urusan odit tahunan.
  • Menyelaras semua jenis kutipan yuran
  • Menjadi Ahli Lembaga Tatatertib Sekolah.
  • Menjadi penandatangani kedua cek sekolah.
  • Menjaga dan menyemak stok/ iventori peralatan sekolah.
Pembangunan Diri Pelajar
  • Membantu merancang dan menyelia program budaya sekolah, keceriaan dan kebersihan sekolah.
  • Merancang langkah-langkah keselamatan pelajar.
  • Mengadakan kursus kemahiran pelajar.
Pembangunan Organisasi.
  • Mewujudkan hubungan dua hala di antara sekolah dengan ibu bapa dan masyarakat.
  • Mengadakan kursus/latihan personal.
Pembangunan Kendiri.
  • Mempertingkatkan budaya membaca dan budaya ilmu.
  • Menghadiri kursus, seminar dan bengkel.
  • Menjalankan kajian bagi kecemerlangan pengurusan sekolah
  • Melibatkan diri secara aktif dalam persatuan yang berkaitan dengan profesion perguruan.